RISC ȘI OPORTUNITATE ÎN COMERȚUL ELECTRONIC
Relația risc versus oportunitate în mediul de afaceri și cu atât mai mult în comerțul electronic capătă o importanță
deosebită. Transformarea digitală a economiei și a societății, conceptual și tehnologică, este tot mai rapidă
și mai accentuată, tot mai profundă, în toate domeniile. Transformarea digitală se conturează pe planul social-economic,
pe lanțul valoric, de la producție până la valorificarea produselor, pe noua modalitate de a valorifica produsul muncii prin
comerț la nivel global. Sistemul global încorporează astăzi mari platforme informatice care permit o rapidă informare dar
și o rapidă prezență în orice punct al globului, trecând astfel bariere clasice de comunicare, comercializare, transport și
valorificare a mărfurilor.
Operațiile fiind asistate și de sistemele de plăți electronice, acest nou mod de valorificare prin
intermediul a Comerțului electronic la o scară globală a rezultatelor muncii și producției, a cercetării și creației artistice,
permite o colaborare deschisă și pe principii de egalitate în piață a întregii comunității globale, diferențierea facându-se
prin preț, calitate, livrare, preferințe de consum.
În acest scop, de promovare simultană a relațiilor de comerț și de colaborare, ONU organizează anual conferința
pe tema e-comerț, e-Commerce Week la sediul din Geneva sub coordonarea UNCTAD pe parcursul unei săptămâni în
luna aprilie a fiecărui an.
La sediul din Geneva, cu o generoasă logistică și infrastructură, participă reprezentanții instituționali din
ministerele de resort din țările respective, specialiștii și expresii în comerț electronic din lumea global, încercând să
pună unitar viziuni și strategii, să se actualizeze legislația și să se promoveze un mediu de colaborare deschis și onest.
Este cunoscută atitudinea noilor țări trecute de faza de tranziție de la economii slab dezvoltate și a zonelor continentale
cum este Africa, America de Sud, părți din Asia. Acestea zone, se simt complet asaltate sub asaltul marilor platforme
comerciale globale, atât de serviciile digitale oferite la nivel global cât și de afluxul de produse la prețuri foarte mici cărora
nu le mai poate face față industria locală. Ca urmare sunt cerute unele reglementări și noi activități de protecționism la
nivelul piețelor Interne pentru a face față decalajelor de dezvoltare înregistrate. Totodată este recunoscut că e-comerțul
permite și agenților economici din țările mai puțin dezvoltate, din zonele rurale să ajungă pe piețe pe care altfel nu ar avea
nici o posibiltate să fie prezente.
Comerțul electronic permite și dă o șansă micilor întreprinzători ca să își expună marfa și produsele pe o piață
globală putând astfel concura prin ingeniozitate și inovare cu actori consacrați pe aceste piețe. Participarea la conferința de e-Commerce Week 2019 de la Geneva a permis contactul cu reprezentanții organizațiilor de profil cu cu experții globali pe
domenii de tehnologie modernă și este un prilej de a face cunoscută prezența noastră și interesul în această lume modern.
Participând pentru al treilea an consecutive am constatat cu durere că doar anul trecut au mai participat din România
doi reprezentanții eMAG și ARMO ( asociația română a magazinelor online). Se observă că interesul instituțional dar și
cel din partea mediului privat, practic este foarte scăzut.
Prezența la aceste evenimente globale care vizează participarea până la 200 de țări trebuie văzută atât ca o
modalitate de afirmare și cunoaștere reciprocă, ca un mecanism de afirmare a prezenței în lumea digitală actuală. Au
fost emisie câteva noi teorii și noi acțiuni menite să sprijine comerțul electronic dar sau luat în calcul și problemele de
actualizare a legislației de protecție a datelor naționale, date care astăzi devin o marfă și care sunt tot mai mult căutate
pentru a fi analizate și valorificate în interesul marilor platforme informatice globale.
Se recunoaște că lupta și prezența globală pe piețe este inegală pentru națiuni mici sau cu un stadiu de dezvoltare
mai puțin dezvoltat, dar totodată comerțul electronic este cel care poate valorifica mult mai rapid și mai departe pe glob
față de țara de origine, o idée, un produs sau un serviciu. Riscurile există ca țară, de a fi acoperită de ofertă masivă
externă, riscuri accentuate pentru un mic antreprenor, pentru o mică afacere, dar analizate față de oportunitățile oferite,
se poate constata că se creează practic șanse în plus și o motivație pentru îmbunătățirea propriilor produse sau servicii.
Comerțul electronic a devenit astăzi o activitate care acoperă toate domeniile de creație, de producție, de
servicii, ajutat bineînțeles și de sistemele de plăți electronice și toată infrastructura informatică de comunicare pe bază
de internet sau alte tipuri de servicii electronice ce oferă mobilitatea individului, capitalului, mărfurilor și serviciilor.
Nu mai pot fi neglijate informatizarea și digitalizarea și devin o condiție de existență pe toate planurile de activitate.
Geneva și Organizația Națiunilor Unite reușesc să adune reprezentanții și expresia națiunilor, să creeze o comunitate
viabilă, colaborativă oferind oportunități care acum 25 de ani nu erau imaginabile în lumea economic, digitizarea pe toate
planurile, economia digitală sunt trans-sectoriale și transnaționale. Astăzi măsurile care generează oportunitățile, riscurile
fiind deja cunoscute și contracarate prin sistemele de securitate cibernetică și securitate informațională, sunt protecția
propietății intelectuale, a datelor și a sistemelor de comunicație.
Temele puse în discuție marchează drumul actual de la digitalizare spre dezvoltare.
Raportul final (file:///C:/2019acad/CRIFST/dtl_eWeek2019_summary_en.pdf) conține o sinteză generoasă a
problemelor discutate și în atenția națiunilor. Este fascinant să participi la astfel de conferințe și să constați că lumea
globală capătă o altă dimensiune din punctul de vedere al colaborării, al participării oamenilor și țărilor într-o deplină
colaborare și avantaj reciproc. Viorel GAFTEA